"Magaluf, més enllà del mite", Tomeu Canyelles i Gabriel Vives

Magaluf, més enllà del mite
Tomeu Canyelles i Gabriel Vives, 2020
Lleonard Muntaner Editor, 240 pàgines 

Magaluf, especialment en l'àmbit anglosaxó, ha esdevengut el paradigma del turisme d'excessos. És una zona tan escrutada pels mitjans de comunicació, que cada estiu, per un o altre motiu, acaba per ocupar titulars en la premsa escrita, els telenotícies i fins i tot reportatges més o manco sensacionalistes.  Gabriel Vives i Tomeu Canyelles han volgut fer un cop d'ull analític al procés de sorgiment d'aquest monstre incontrolable, explicar com s'ha anat conformant una realitat turística repudiada des de tots els estaments de la societat i de la pròpia indústria turística amb grans declaracions que topen amb una realitat inexorable, com és el fet que es continuen guanyant molts de doblers a pesar de les múltiples problemàtiques que es deriven d'aquest tipus de turisme.

L'anàlisi dels autors s'inicia fent una passejada per l'evolució del nucli calvianer des de la dècada dels anys trenta, que és quan es comença a fomentar el turisme residencial en aquesta zona. Un dels elements que criden l'atenció, i que es va mantenir durant dècades, és la manca de planificació de les infraestructures, per indolència i per interessos. A pesar d'aquestes mancances, als anys 60 i part dels 70 s'aconseguí un turisme de qualitat, que no generava molèsties als veïns i que es traduïa en una despesa per visitant força elevada.

Segons aquesta anàlisi, la situació és va començar a tòrcer quan la crisi econòmica dels anys 70 va dur a una rebaixa de preus i de qualitat que derivà de forma progressiva en una una aposta pel volum de turistes més que per la qualitat, i aquesta tria, imposada en ocasions pels turoperadors, implicà el sorgiment del Magaluf que coneixem avui. 

Fet aquest recorregut històric, els autors analitzen els diferents aspectes que configuren la realitat actual del turisme a Magaluf, tot deixant clar que és injust parlar de Magaluf en el seu conjunt quan la majoria de fets de transcendència mediàtica tan sols tenen lloc a l'entorn del carrer de Punta Ballena i voltants. Així, parlen de l'omnipresència de l'alcohol, servint a baix preu gràcies al fenomen de les happy hours i les marques blanques, ques està darrera de tota la resta dels excessos tan publicitats arreu: hooliganisme, excessos sexuals, baralles, etc.

És aquesta una obra molt ben escrita i documentada que exposa ben a les clares els efectes nocius que poden tenir les activitats turístiques quan qui marca la pauta és el turoperador que vol vendre molt a costa de rebaixar la qualitat del producte. També parla de l'efecte amplificador dels grans mitjans, que han transformat aquesta anomalia dins el panorama turístic mallorquí en un mite, un ritual iniciàtic per la societat britànica. Un obra necessària per prendre consciència del que significa vendre part de la teva terra.

Comentaris