"Todo en vano", Walter Kempowski

Alles umsonst
Walter Kempowski, 2006
Traducció de l'alemany al castellà de Carlos Fortea
Libros del Asteriode, 318 pàgines

Hivern de 1945. A Georgenhof, una mansió de la Prússia Oriental no gaire distant de Königsberg, la família von Globig veu passar els dies a l'expectativa de la lluita definitiva entre l'exèrcit soviètic i les minvades forces alemanyes. Refugiats i viatgers de tota casta i condició passen pel vell casal, mentre el fluxe de refugiats no deixa de créixer, a l'igual que l'amenaça soviètica, que cada dia que passa sembla més capaç d'enfonsar Alemanya.

Aquesta obra ens ofereix un retrat d'un moment transcendental en la historia alemanya i mundial, l'inici del final del règim nazi. És situa a la zona de Prússia oriental, avui en dia repartida entre Rússia i Polònia. La situació del casal de Georgenhof fa que hi desfilin un seguit de personatges que més enllà de la seva individualitat representen distints estats d'ànim i formes d'afrontar l'imminent desastre que suposa per la població alemanya l'avanç de l'Exèrcit Roig sobre el seu territori. Hi trobam l'actitud de qui ja mira més enllà de la guerra i procura proveir-se de mitjans per viure. També la dels ciutadans més fanatitzats, que creuen en la omnipotèmcia del Reich per rebutjar qualsevol perill. Igualment, la d'aquells que no són conscients de la profunda dimensió del cataclisme que s'esdevé, que s'esforcen en veure'l més com un contratemps temporal que com una situació que suposarà un daltabaix en tot allò que coneixen. I sobretot, la d'aquells que només fan per sobreviure. 

Entre aquestes coneixences, els habitants de Georgenhof es troben també marcats per la situació crítica que pressenten, més enllà de la seva voluntat de fer una vida tan normal com sigui possible. Ara bé, la normalitat fa estona que ha deixat de ser-ho, atès que Eberhard von Globig es troba mobilitzat al front italià i el servei de la casa està format per dues treballadores ucraïneses i un polonès. La senyora de la casa, Katharina, es reclou sempre que pot per defugir la situació i el seu sentiment de  culpa, mentre el seu fill Peter intenta canalitzar la seva curiositat fora del radar dels adults. Al capdavant de la casa s'hi troba la tieta, qui té un sentiment pragmàtic més acusat que la resta, com es veurà a l'hora de prendre la decisió de partir cap a l'oest per allunyar-se tant com sigui possible dels alliberadors soviètics.

Walter Kempowski construeix una història aparantment senzilla, que defuig les estridències, el dramatisme excessiu i la tragèdia exacerbada per deixar a la vista del lector l'essència de la naturalesa humana enfrontada al desastre. I aquesta naturalesa humana fa que les grans paraules i els gestos transcendents esdevenguin notes al marge en la gran lluita per la supervivència, centrada sobretot en les qüestions pràctiques i les petiteses que sovint ens omplen la vida. Contrasta les actituds més egoistes amb d'altres, més excepcionals, que cerquen fer el que consideren just  a pesar de la situaicó, com és el cas de Drygalski en l'esperançadora escena final. Segurament, haver aconseguit parlar d'una situació excepcionalment dramàtica i dura amb la senzillesa que ho fa sigui el gran mèrit de l'autor en aquesta magnífica novel·la. 

Comentaris