Passa al contingut principal

Trilogia Millennium, Stieg Larsson

Män som hatar kvinnor
Flickan som lekte med elden
Luftslottet som sprängdes
Stieg Larsson, 2005, 2006, 2007
Columna / ebook kindle

Potser ara que ja se n'ha passat un poc la febre, sigui bo fer una mirada al que podem qualificar com un dels grans impactes literaris dels darrers temps, la trilogia Millennium del periodista suec Stieg Larsson. Com tots els èxits fulgurants, aquesta trilogia va rebre dures crítiques, fins i tot algunes desqualificacions, però el que és cert és que les investigacions de Mikael Blomqvist i Lisbeth Salander han enganxat a milions de persones -i han estat responsables de moltes i moltes cares de son al matins.

La història en sí es va desenvolupant al llarg de les tres novel·les, que convé llegir per ordre per tal de no perdre's certs detalls. En la primera novel·la, Els homes que no estimaven les dones, Blomqvist ha de resoldre una desaparició ocorreguda quatre dècades abans a l'illa de Hedestad, en unes circumstàncies dignes de L'habitació groga de Gaston Lerroux. En el transcurs de les investigacions, trava una relació confusa amb Lisbeth Salander, qui li serà d'una ajuda inestimable per resoldre la situació i de passada resoldre un greu problema pel periodista. En la segona, La noia que somiava amb un llumí i un bidó de gasolina, s'entra més en la història personal de Salander, que intentarà esbrinar el parador del seu pare amb la clara intenció de fer-li pagar tot el mal que li ha infligit a ella i a la seva mare. El final, que no rebentaré, talla la respiració. La darrera novel·la, La reina en el palau dels corrents d'aire, comença exactament on acaba l'anterior, i constitueix un relat dels esforços per salvar Salander de la justícia a la vegada que es descobreix una obscura trama per protegir el pare de Salander en defensa dels interessos estratègics del país (com veis la sinopsi és molt superficial, però no vull espenyar la lectura a ningú...).

Cal considerar quines són les causes de l'èxit d'aquesta saga, i fer-ho segurament ens condueix a diverses consideracions que han de passar, en primer lloc, pels personatges. Els dos pols principals de la novel·la són Mikael Blomqvist, un periodista d'investigació insubornable i fidel només a la veritat, i Lisbeth Salander, una superdotada amb problemes d'adaptació social i llargament maltractada per les autoritats. Sobre el primer, podríem dir que és una mena d'actualització del clàssic detectiu de novel·la negra: decidit, femellut, amb un punt arrogant, honest, defensor de les causes justes... En cert sentit, m'ha recordat a un Bernie Gunther immers en al societat de la informació (potser és una relació un poc pintoresca...). Sobre Lisbeth Salander, s'ha de dir que segurament és el personatge que més atreu, ja té una personalitat tremendament atractiva: socialment inadaptada, amb notables problemes amb l'autoritat, capaç de fer màgia a la xarxa i a pesar de la seva fràgil aparença, preparada per fer front a qualsevol adversari. Aquests dos personatges (que per cert es passen les dues darreres novel·les pràcticament sense veure's les cares) representen les dues cares d'una única voluntat, la de fer justícia i refer les malvestats que s'han comès en el passat, ja sigui a través de la poderosa eina que és la premsa o bé en l'escenari més opac del món virtual de la xarxa.

Un altre aspecte que cal considerar és que la novel·la negra sempre té un atractiu afegit, i sí, aquesta trilogia no deixa de ser novel·la negra. Ho és bàsicament perquè la trama és basa sempre en la resolució d'un crim, per molt que hi pugui haver altres aspectes a considerar i que tot plegat estigui embolcallat d'una manera molt més asèptica i cool, si m'ho permeteu, que en la majoria de novel·les del gènere (vaja, res a veure amb el desolador relat de novel·les com 1974, de David Peace, per exemple). Segurament és una sensació personal, però la narració m'ha semblat molt neta, molt ordenada, com ja he dit gairebé impròpia del gènere. Crec que això és degut, en part, al fet que en el fons Larsson vol denunciar tot un seguit de mals de la societat del seu temps a més de redactar bons thrillers, xacres com el maltracte a la dona, les xarxes d'explotació sexual, el crim organitzat, les clavegueres de l'estat, etc.

En el terreny més personal, he de dir que les tres novel·les m'han enganxat un cop que les he començat, però en acabar-ne una no he sentit la imperiosa necessitat de començar la següent. Amb tot jo diria que m'han agradat molt, tot i alguns petits detalls que no he acabat d'entendre, molt especialment la necessitat d'haver d'esmentar cada gagdet electrònic, vehicle i coses per l'estil per la seva marca i model... Un, que de vegades és un poc primmirat.

Totalment recomanable si voleu passar una estona submergits en bona literatura.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"Manual per a dones de fer feines", Lucia Berlin

A Manual for Cleaning Ladies Lucia Brown Berlin, 1977 Traducció de l'anglès d'Albert Torrescasana L'altra editorial, 474 pàgines Manual per a dones de fer feines és un conjunt de relats en els que l'autora explora un univers femení marcat per la pobresa, la influència del catolicisme, les relacions transfrontereres i la recerca de la felicitat en les petites circumstàncies de la vida. En alguns casos, els relats són absolutament independents, però la majoria de les situacions, inspirades en la pròpia experiència vital de l'autora, són com a peces d'un mosaic que de mica en mica composen una història que es dilata en el temps. En general, tot i el to distès que adopten moltes d'aquestes narracions, podem dir que el que hi predomina és l'amargor d'unes circumstàncies vitals molt dures, patiment i dolor. Com hem dit, aquests relats s'agrupen a l'entorn de determinades circumstàncies o entorns. Per exemple, un conjunt es refereix a una al·lota j...

"La tomba de les llumenetes" - "Algues americanes", Akiyuki Nosaka

Hotaru no haja - Amerika hijiki Akiyuki Nosaka, 1967 - 1968 (respectivament) Traducció del japonés de Lourdes Porta i Junichi Matsuura Quaderns Crema, 139 pàgines La tomba de les llumenetes Dos germans, Seita i la petita Setsuo, es converteixen en orfes després d'un atac aeri de l'aviació nord-americana. Inicialment són acollits per una familiar de la seva mare, però de mica en mica la convivència en va deteriorant fins al punt que decideixen establir-se pel seu compte. Aquesta decisió, enmig de l'enfonsament de l'imperi japonès al final de la Segona Guerra Mundial els abocarà a una vida de misèria, fam i privacions amb un resultat absolutament tràgic. La tomba de les llumenetes és una novel·la breu que recull l'experiència vital d'Akiyuki Nosaka en la seva joventut en el context de la SGM. És una narració breu, que empra un llenguatge precís i força despulllat per desenvolupar una narració absolutament devastadora, que il·lustra com molt poques el que és una g...