Passa al contingut principal

"Eichmann en Jerusalén", Hannah Arendt

Eichmann in Jerusalem 
Hannah Arendt, 1963
Traducció al castellà de Carlos Ribalta
Lumen, 448 pàgines 

El 1960, Adolf Eichmann, responsable del transport de milions de jueus cap als camps d'extermini nazis, va ser segrestat pels serveis secrets israelians per tal de poder ser jutjat per la seva responsabilitat en l'Holocaust. Després d'un judici atípic, va ser condemnat a mort i executat el 31 de maig de 1962.

Hannah Arendt, escriptora i filòsofa alemanya d'origen jueu, va seguir el judici a Jerusalem i en va fer una anàlisi en el llibre que ens ocupa. Arendt no es limità a fer una crònica del judici, sinó que fa una anàlisi biogràfica del personatge en qüestió i, el que té més valor, ofereix una anàlisi de com es va produir la deportació dels jueus en cada país sota el control directe o indirecte dels nazis. 

De la tasca d’Arendt se'n desprèn una idea pertorbadora: un individu gris, mediocre en tots els sentits, és capaç de participar en la major massacre organitzada de la història sempre i quan el context sigui l'adequat. I això el que es va trobar Eichmann, un context jurídic i polític en el qual actuar de la manera que ho feia, organitzant el trasllat de milions de jueus cap als camps d'extermini, era el que anava d'acord amb les lleis i la voluntat de Hitler era fer el que moralment era el mal. De fet aquesta va ser la justificació del propi Eichmann a la seva actuació, que formava part d'un engranatge en el qual ell no tenia possibilitats d'actuar d'una forma diferent a com hi feia. 

Més enllà del propi Eichmann, el que al meu entendre ha estat més interessant ha estat conèixer detalls fe com funciona, al nivell més pràctic, la posada en pràctica del que els nazis anomenaren la “Solució Final”, l'intent d'exterminar els jueus d'Europa. I en aquesta qüestió són diversos els punts que resulten xocants.

En primer lloc, el paper que els propis jueus varen tenir en la seva destrucció. Resulta que en molts casos, els nazis varen usar consells jueus que s'encarregarien de canalitzar la identificació i concentració de la població jueva, fins al punt que forces de policia jueva es dedicaren a perseguir i capturar els jueus que, amb un major instint de supervivència, intentaven defugir l seu destí. Resulta atroç aquesta actuació, motivada segurament per la idea de col·laborar a canvi de patir uns mals més reduïts.

En segon lloc, la passivitat amb la que els jueus de molts països assumiren el procés de deportació cap als camps d'extermini. Resulta gairebé incomprensible com els jueus no tan sols no es revoltaren de forma generalitzada sinó que arribaren a complimentar tràmits administratius per tal que les autoritats nazis poguessis procedir amb facilitat a l'expropiació dels seus béns. Probablement actuaren així per desconeixement del destí que els esperava i també per tal d'aconseguir el mal menor.

En darrer lloc, les grans diferències en l'execució de les directrius nazis que es donaren entre països, entre els que es sumaren amb entusiasme a aquesta tasca, com Romania, i els que actuaren per tal de protegir els jueus del seu territori. Entre aquests, es destaca el cas de Dinamarca, on les autoritats enredaren fins que la pràctica totalitat dels jueus havien escapat amb l'ajuda de la població civil a Suècia, i el d'Itàlia, on les autoritats del principal aliat d'Alemanya, varen fer tan poc com els va ser possible per entregar jueus a l'extermini.

Per resumir-ho, podem dir que l'obra de Hannah Arendt resulta una magnífica i esfereïdora reflexió a l'entorn de la capacitat humana per fer mal, sobretot pel fer-nos conscients que sota les circumstàncies precises qualsevol individu es pot convertir en l'engranatge perfecte de la màquina del terror. Un llibre imprescindible per entendre el segle XX.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"Manual per a dones de fer feines", Lucia Berlin

A Manual for Cleaning Ladies Lucia Brown Berlin, 1977 Traducció de l'anglès d'Albert Torrescasana L'altra editorial, 474 pàgines Manual per a dones de fer feines és un conjunt de relats en els que l'autora explora un univers femení marcat per la pobresa, la influència del catolicisme, les relacions transfrontereres i la recerca de la felicitat en les petites circumstàncies de la vida. En alguns casos, els relats són absolutament independents, però la majoria de les situacions, inspirades en la pròpia experiència vital de l'autora, són com a peces d'un mosaic que de mica en mica composen una història que es dilata en el temps. En general, tot i el to distès que adopten moltes d'aquestes narracions, podem dir que el que hi predomina és l'amargor d'unes circumstàncies vitals molt dures, patiment i dolor. Com hem dit, aquests relats s'agrupen a l'entorn de determinades circumstàncies o entorns. Per exemple, un conjunt es refereix a una al·lota j...

"Solitud", Víctor Català

Solitud Víctor Català (pseudònim de Caterina Albert), 1904-1905 Edicions 62, 336 pàgines La Mila és una dona jova que es veu abocada, per la decisió del seu marit Matias, a convertir-se en l'ermitana de l'ermita de Sant Ponç, enclavada en un agrest paratge de muntanya. La seva vida monòtona i les seves frustracions la porten a un estat depressiu, del qual aconsegueix sortir gràcies a les seves llargues converses amb el pastor Gaietà, un home ple de bondat i saviesa que la guia pel territori muntanyenc i també gràcies al descobriment de la seva pròpia identitat. La narració empra un llenguatge que des del punt de vista actual pot representar certes dificultats de comprensió, perquè s'empren molts de vocables emprats en zones de muntanya, i també hi ha espai per paraules de català prenormatiu. A més, abunda molt la introspecció i la descripció de l'entorn. Solitud és una de les novel·les clàssiques de la literatura catalana de principis de segle XX, que s'emmarca est...