Passa al contingut principal

"El presoner del cel", Carlos Ruiz Zafón

El prisionero del cielo
Carlos Ruiz Zafón, 2011
ebook

Barcelona, 1957. La llibreria Sempere i fill continua en la seva precària situació econòmica, però així i tot és el refugi sòlid dels Sempere (inclosa la tercera generació, el fill de Bea i Daniel) i de l'inefable Fermín Romero de Torres. Aquest viu turmentat en el dies previs al seu enllaç matrimonial, patiment que no passa desapercebut el ulls dels que més de l'estimen i molt especialment del seu amic de l'ànima Daniel Sempere. El motiu d'aquest sofriment és de naturalesa administrativa, ja que en els obscurs anys de la postguerra el personatge que coneixem per Fermín va predre la seva identitat dues vegades: la primera quan va decidir amagar i oblidar qui havia estat i la segona quan la seva nova identitat va ser donada per morta a principis de 1940. Per aquest motiu, el seu matrimoni s'enfronta a un problema de difícil solució. Enmig de tals tribulacions, l'aparició d'un personatge amb cert aire sinistre serà el desencadenant final que portarà a Fermín a sincerar-se completament amb Daniel sobre el seu fosc pas per la presó de Montjuïc i la seva coneixença de Daniel Martín i Mauricio Valls, lligats per la bastarda obsessió del segon en esdevenir una estrella literària usurpant el talent del primer. 

Aquesta tercera entrega de la sèrie estructurada per l'escriptor barceloní Carlos Ruiz Zafon sota el títol de "El cementiri dels llibres oblidats" ens desvetlla alguns aspectes importants de la història, especialment referits a la figura de Fermín Romero de Torres. Entenem el perquè de l'amistat entre ell i Daniel, i també les causes per les quals el pintoresc personatge llueix tan folclòric nom. A més, comprenem una mica més la implicació de David Martín amb els Sempere, i descobrim alguns aspectes de pes en  la història familiar. Per dir-ho així, El presoner del cel lliga una mica més tota la sèrie, que en acabar de llegir El joc de l'àngel semblava força dispersa. 

Tanmateix, la sensació que hom té en acabar de llegir aquest llibre és que és un obra incompleta, com una transició menor en el conjunt de la història que prepara un desenllaç molt més transcendent en la que serà la darrera entrega. Així, planteja més interrogants amb el seu final dels que resol, que sense ser poc importants (la història de Fermín, la mort d'Isabella, el destí de David Martín, etc.) són sens dubte menors. La sensació és que s'havien d'explicar per copsar el conjunt en la seva totalitat, però que la novel·la com a obra aïllada no es sosté, ja que el que ens explica en molts passatges no es pot entendre del tot si no s'han llegit les anteriors, i a més sembla que no és sinó una primera part que es queda coixa sense la segona.

Amb tot, la novel·la és interessant i entretenguda, molt àgil i fàcil de llegir i és una lectura excel·lent per quan es vol llegir quelcom que no suposi un repte intel·lectual o una concentració total, com és el cas de les vacances, aeroports, etc. Recomanable, però convé haver-se llegit L'ombra del vent i El joc de l'àngel per gaudir-ne completament.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"Manual per a dones de fer feines", Lucia Berlin

A Manual for Cleaning Ladies Lucia Brown Berlin, 1977 Traducció de l'anglès d'Albert Torrescasana L'altra editorial, 474 pàgines Manual per a dones de fer feines és un conjunt de relats en els que l'autora explora un univers femení marcat per la pobresa, la influència del catolicisme, les relacions transfrontereres i la recerca de la felicitat en les petites circumstàncies de la vida. En alguns casos, els relats són absolutament independents, però la majoria de les situacions, inspirades en la pròpia experiència vital de l'autora, són com a peces d'un mosaic que de mica en mica composen una història que es dilata en el temps. En general, tot i el to distès que adopten moltes d'aquestes narracions, podem dir que el que hi predomina és l'amargor d'unes circumstàncies vitals molt dures, patiment i dolor. Com hem dit, aquests relats s'agrupen a l'entorn de determinades circumstàncies o entorns. Per exemple, un conjunt es refereix a una al·lota j...

"Solitud", Víctor Català

Solitud Víctor Català (pseudònim de Caterina Albert), 1904-1905 Edicions 62, 336 pàgines La Mila és una dona jova que es veu abocada, per la decisió del seu marit Matias, a convertir-se en l'ermitana de l'ermita de Sant Ponç, enclavada en un agrest paratge de muntanya. La seva vida monòtona i les seves frustracions la porten a un estat depressiu, del qual aconsegueix sortir gràcies a les seves llargues converses amb el pastor Gaietà, un home ple de bondat i saviesa que la guia pel territori muntanyenc i també gràcies al descobriment de la seva pròpia identitat. La narració empra un llenguatge que des del punt de vista actual pot representar certes dificultats de comprensió, perquè s'empren molts de vocables emprats en zones de muntanya, i també hi ha espai per paraules de català prenormatiu. A més, abunda molt la introspecció i la descripció de l'entorn. Solitud és una de les novel·les clàssiques de la literatura catalana de principis de segle XX, que s'emmarca est...