Passa al contingut principal

"Los pazos de Ulloa", Emilia Pardo Bazán

Los pazos de Ulloa
Emilia Pardo Bazán, 1886
BNE, Biblioteca virtual Miguel de Cervantes 

Don Julián Álvarez, un capellà jove i força tímid, arriba als pazo dels Ulloa per servir de sacerdot de la família i fer d'administrador de la propietat. Allà es troba amb un panorama que li resulta completament pertorbador per a rusticitat del senyor de la casa, don Pedro Moscoso, el control que exerceix sobre tots els afers el seu majordom Primitivo i la pertorbadora presència de Sabela, amant ocasional del senyor, i el seu fill Perucho, bastard d'aquest. Conscient de la immoralitat de la relació entre Sabel i don Pedro, intenta reconduir la situaicó per la via matrimonial, i encamina el senyor a casar-se amb alguna de les seves cosines, a la qual casa de les quals s'havia criat el propi Julián. Don Pedro fa l'elecció més insospitada,  però el matrimoni amb Marcelina de la Lage, Nucha, no servirà per redreçar el rumb de la família.

Los Pazos de Ulloa és el màxim exponent del naturalisme a Espanya, i en aquesta obra Emilia Pardo Bazán hi tracta diversos temes. Per una banda, un dels temes que desenvolupa és la contraposició entre la vida urbana i la vida rural, presentant el món rural com a desordenat, caòtic, mancat de normes o pautes civilitzades, i el món urbà com a un espai civilitzat, pautat, ordenat. Aquesta dualitat camp-ciutat té a veure amb un altre dels temes, com és la qüestió de les classes socials, atès que el tractament que es dona a les classes socials baixes resulta en un retrat de salvatgisme i manca de moralitat, en contraposició amb les classes altes, molt més civilitzades. També és destacable la descripció de la decadència de les antigues classes dominants, de la noblesa rural incapaç de mantenir les seves propietats a causa de l'avanç del liberalisme.

Un altre tema a considerar és el del caciquisme, que té força rellevància en el desenvolupament argumental de la novel·la. Pardo Bazán descriu de forma acurada el funcionament de la xarxa caciquil de l'Espanya contemporània, amb l'actuació de les xarxes clientelars i la compra de vots a través de premis i càstigs que determinen voluntats. Exposa de forma magistral com el que és primordial és el control del poder, més enllà de la ideologia o la futura acció política.

Un dels grans clàssics del segle XIX espanyol, una lectura prou entretinguda i amb molts d'elements característics de la situació social i política de l'època.

L'escriptora gallega Emilia Pardo Bazán (1851-1921) Foto: CC




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"Solitud", Víctor Català

Solitud Víctor Català (pseudònim de Caterina Albert), 1904-1905 Edicions 62, 336 pàgines La Mila és una dona jova que es veu abocada, per la decisió del seu marit Matias, a convertir-se en l'ermitana de l'ermita de Sant Ponç, enclavada en un agrest paratge de muntanya. La seva vida monòtona i les seves frustracions la porten a un estat depressiu, del qual aconsegueix sortir gràcies a les seves llargues converses amb el pastor Gaietà, un home ple de bondat i saviesa que la guia pel territori muntanyenc i també gràcies al descobriment de la seva pròpia identitat. La narració empra un llenguatge que des del punt de vista actual pot representar certes dificultats de comprensió, perquè s'empren molts de vocables emprats en zones de muntanya, i també hi ha espai per paraules de català prenormatiu. A més, abunda molt la introspecció i la descripció de l'entorn. Solitud és una de les novel·les clàssiques de la literatura catalana de principis de segle XX, que s'emmarca est...

"36", Jerónimo Tristante

36 Jerónimo Tristante Algaida, 383 pàgines Juan Antonio Tornell és tinent d'un dels cossos policials republicans al principi de la guerra civil del 36. Treballa per les milícies de rereguarda, i rep l'encàrrec d'investigar la desaparició del fotògraf britànic Kenneth Lee. La investigació el portarà a explorar un Madrid caòtic, a punt de caure en mans de les forces nacionals i convertit en un niu d'intrigues i espionatges creuats. Enmig d'aquest sense sentit, aconseguirà esclarir que el que l'hi ha passat a Lee té a veure amb un dels episodis més negres de la guerra civil a Madrid. Aquesta novel·la presenta el Madrid dels primers mesos de la guerra civil, quan semblava que la victòria de les forces nacionals seria qüestió de mesos, i de fet, les tropes nacionals estaven a punt d'entrar a la capital i els combats es lliuraren a la ciutat universitària. El que ens presenta Tristante és una investigació policial que ha de superar nombrosos obstacles, imposats de...