Passa al contingut principal

"Dies Irae", César Pérez Gellida

Dies Irae (Versos, canciones y trocitos de carne II)
César Pérez Gellida, 2013
Suma de Letras, 568 pàgines

Trieste, 2011. Després d'haver escapat de les mans de l'inspector Sancho, Augusto Ledesma s'ha establert en aquesta ciutat italiana de caràcter austrohongarès com una forma de retre homenatge al seu admirant James Joyce, que hi residí bona part de la seva vida. Però Orestes (sobrenom amb que Augusto es mou per la xarxa)  no es limitarà a imbuir-se de l'esperit de l'autor d'Ulisses, sinó que reemprendrà la seva criminal activitat. Tanmateix, gràcies a Carapocha l'inspector Sancho tornarà a seguir-li la pista de ben aprop, cada cop de més, encara que per fer-ho hagi de demanar una excedència i treballar com si fos un simple civil. Per sort, trobarà la col·laboració de la inspectora Gracia Galo. Un cop descobert, Augusto intentarà resoldre la seva particular relació amb Carapocha a la ciutat de Belgrad, on els esdeveniments trobaran, un altre cop, un gir absolutament pertorbador.

En aquesta segona entrega de la trilogia, l'autor va més enllà en la trama i introdueix una interessant línia argumental a l'entorn de la guerra dels Balcans, que inicialment afectà els territoris d'Eslovènia, Croàcia i Bòsnia. Més enllà del que afecta als distints personatges, es fan importants reflexions sobre la naturalesa del conflicte que tenen la virtut de no quedar-se en el maniqueisme de serbis - dolents la resta - bons. El protagonisme d'aquest conflicte té una relació directa en la trama i sobretot en la història de Carapocha i la seva filla Erika, però també serveix de rerefons per a la introducció de personatges secundaris que tanmateix tendran un paper destacat en l'obra. A més d'això, en aquesta segona entrega de la trilogia s'ha de destacar l'evolució que registren els distints personatges, molt especialment la que viu Augusto, al qual contemplam intentant alliberar-se del control al que el sotmet Orestes. Un altre aspecte que també té importància en la narració és el desvetllament de la relació entre Carapocha i Augusto, un intent per part del primer d'endinsar-se en la ment d'un psicòpata per entendre-la a la perfecció i saber com controlar-la. No cal dir que aquest darrer aspecte és un fracàs absolut.

César Pérez Gellida aconsegueix continuar explorant la personalitat d'un psicòpata i assassí en sèrie i aconsegueix que contemplem com aquest personatge evoluciona fruit de la interacció de les dues mentalittas que guien la seva conducta criminal, amb la qual espera aconseguir distingir-se com un ésser superior i en cert sentit esdevenir immortal. A més, té la virtut de combinar aquesta trama amb un rerefons històric de la història recent i més fosca d'Europa d'una manera que resulta força convincent i que va més enllà del maniqueisme amb què sovint es tracta el tema. Per si això fos poc, tot plegat ho fa escapant de la previsibilitat de l'argument, amb constants girs argumentals que mantenen la tensió del lector i que fan que les més de cinc-centes pàgines es llegeixin en un sospir. Una lectura captivadora.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"Manual per a dones de fer feines", Lucia Berlin

A Manual for Cleaning Ladies Lucia Brown Berlin, 1977 Traducció de l'anglès d'Albert Torrescasana L'altra editorial, 474 pàgines Manual per a dones de fer feines és un conjunt de relats en els que l'autora explora un univers femení marcat per la pobresa, la influència del catolicisme, les relacions transfrontereres i la recerca de la felicitat en les petites circumstàncies de la vida. En alguns casos, els relats són absolutament independents, però la majoria de les situacions, inspirades en la pròpia experiència vital de l'autora, són com a peces d'un mosaic que de mica en mica composen una història que es dilata en el temps. En general, tot i el to distès que adopten moltes d'aquestes narracions, podem dir que el que hi predomina és l'amargor d'unes circumstàncies vitals molt dures, patiment i dolor. Com hem dit, aquests relats s'agrupen a l'entorn de determinades circumstàncies o entorns. Per exemple, un conjunt es refereix a una al·lota j...

"La tomba de les llumenetes" - "Algues americanes", Akiyuki Nosaka

Hotaru no haja - Amerika hijiki Akiyuki Nosaka, 1967 - 1968 (respectivament) Traducció del japonés de Lourdes Porta i Junichi Matsuura Quaderns Crema, 139 pàgines La tomba de les llumenetes Dos germans, Seita i la petita Setsuo, es converteixen en orfes després d'un atac aeri de l'aviació nord-americana. Inicialment són acollits per una familiar de la seva mare, però de mica en mica la convivència en va deteriorant fins al punt que decideixen establir-se pel seu compte. Aquesta decisió, enmig de l'enfonsament de l'imperi japonès al final de la Segona Guerra Mundial els abocarà a una vida de misèria, fam i privacions amb un resultat absolutament tràgic. La tomba de les llumenetes és una novel·la breu que recull l'experiència vital d'Akiyuki Nosaka en la seva joventut en el context de la SGM. És una narració breu, que empra un llenguatge precís i força despulllat per desenvolupar una narració absolutament devastadora, que il·lustra com molt poques el que és una g...