Passa al contingut principal

"El conte de la serventa", Margaret Atwood

The handmaid's Tale
Margaret Atwood, 1985
Traducció de l'anglès al català de Xavier Pàmies
Quaderns Crema, 360 pàgines

L'Offred és una de tantes dones que a la teocràtica república de Galaad -Gilead a l'original- ha de complir amb la funció reproductiva en una societat en la que bona part de les persones han deixat de ser fèrtils a causa de la contaminació de les dàcades anteriors. A través dels seus records i pensaments, coneixem de quina manera s'ha convertit en una serventa i com és el dia a dia en aquesta societat tancada i sinistra.

Aquesta novel·la, una distopia que s'ha convertit en un clàssic modern de la literatura nord-americana, presenta un futur en el que els integristes religiosos han aconseguit fer-se amb el poder i han imposat un règim teocràtic en el qual les dones han quedat completament relegades a l'àmbit domèstic: tenir cura de la llar, ocupar-se de les feines domèstiques i engendrar fills dels homes prominents de la societat, els senyors. Les dones reproductores, les serventes, resten despersonalitzades, sense dret al seu nom -totes s'identifiquen amb l'Of que denota possessió i el nom del seu senyor, com Offred- i forçades a mantenir relacions sexuals amb els seus senyors en presència de les senyores que, cas d'embaràs, seran considerades les mares de les criatures. És el dibuix d'una societat completament aberrant, que l'autora ha creat a partir d'elements de la tradició religiosa judeocristiana i d'altres elements de caràcter històric, a més d'incorporar elements característics de les dictadures com ara la inevitable corrupció de les elits. A més, apunta també els possibles problemes que es podrien derivar de la qüestió del canvi climàtic i la seva difícil gestió, així com els efectes per la salut de les persones i la supervivència de la raça humana.

És una novel·la que fa un ús molt ampli del flaixbac per il·lustrar els episodis del passat d'Offred i que té un ritme que es sosté especialment per la tensió que creen en l'espectador les situacions descrites.

El conte de la serventa ha tornar a cobrar notorietat amb l'adaptació de la novel·la com a sèrie per part de Netflix. És una història inquietant, que planteja una societat en la qual els drets de la dona han retrocedit molt més enrera que pràcticament en qualsevol altra moment de la història i que a més s'ha imposat sense trobar una resistència significativa per part de la societat. En aquest sentit, és innegable fer el paral·lelisme entre com s'arribà en la ficció a la república de Galaad i com s'arribà a la instauració del III Reich alemany, per exemple, de forma que la societat distòpica se'ns presenta com a més plausible del que a primer cop d'ull podria semblar. A més, fets recents com la supressió de l'abortament com a dret federal als Estats Units no fan sinó reforçar la sensació que una societat com la descrita potser no seria tan difícil d'implantar sense una societat vigilant. Per altra banda, societats amb semblaces a la de Galaad respecte al tractament de la dona  ja en trobam, en les dictadures del golf Pèrsic o a l'Afganistan. 

Cal tenir present que l'infern sempre és més proper del que ens pensam.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"36", Jerónimo Tristante

36 Jerónimo Tristante Algaida, 383 pàgines Juan Antonio Tornell és tinent d'un dels cossos policials republicans al principi de la guerra civil del 36. Treballa per les milícies de rereguarda, i rep l'encàrrec d'investigar la desaparició del fotògraf britànic Kenneth Lee. La investigació el portarà a explorar un Madrid caòtic, a punt de caure en mans de les forces nacionals i convertit en un niu d'intrigues i espionatges creuats. Enmig d'aquest sense sentit, aconseguirà esclarir que el que l'hi ha passat a Lee té a veure amb un dels episodis més negres de la guerra civil a Madrid. Aquesta novel·la presenta el Madrid dels primers mesos de la guerra civil, quan semblava que la victòria de les forces nacionals seria qüestió de mesos, i de fet, les tropes nacionals estaven a punt d'entrar a la capital i els combats es lliuraren a la ciutat universitària. El que ens presenta Tristante és una investigació policial que ha de superar nombrosos obstacles, imposats de...

"M. El hijo del siglo", Antonio Scurati

M. Il figlio del secolo Antonio Scurati, 2018 Traducció de l'italià de Carlos Gumpert Melgosa Alfaguara. 824 pàgines La Itàlia de 1919 és un país en crisi: els veterans estan descontents per la forma en què se'ls intenta arraconar de la vida pública; el govern és incapaç d'aconseguir de les negociacions de pau de París tots els territoris que pretenia i pels quals s'han sacrificat milions d'italians; els obrers, esperonejats pel triomf dels bolxevics, assagen accions revolucionàries i imposen les seves condicions allà on poden. Enmig d'aquest caos, Benito Mussolini, antic líder socialista, està determinat a retornar a Itàlia a la situació que creu que li correspon, i per fer-ho cerca el suport dels antics combatents per fer-se lloc en el panorama polític. A partir de la creació dels Fasci de Combat , el feixisme emprendrà un camí cap al poder marcat per la violència indiscriminada, la col·laboració de l'estat i tota mena d'excessos que li permetran assol...