Passa al contingut principal

"Piranesi", Susanna Clarke

Piranesi
Susanna Clarke, 2020
Traducció de l'anglès d'Antonio Padilla Esteban
Salamandra, 272 pàgines

Piranesi viu en un fet de sales de marbre i escultures, un món amb marees, tempestes, núvols, pluges i animals salvatges. En aquest món, es dedica a explorar i un cop a la setmana es troba amb l'Altre, un enigmàtic personatge que l'adverteix de perills que ell no pot ni imaginar. Però un dia, un rastre de perfum, un seguit de missatges, una trobada inesperada, l'obren a una nova perspectiva. 

Aquesta novel·la planteja una situació de partida realment particular, atès que el món en què viu Piranesi és un món fet de grans estructures clàssiques, de marbres i columnes, però envaït pels mateixos fenòmens naturals que coneixem a la Terra: tempestes, ennuvolades, marees, etc. També són com els que coneixem els animals que el poblen. El que no hi ha són altres éssers humans, a excepció de l'Altre amb qui es topa cada setmana, i un seguit de restes humanes que ell tracta amb la consideració dels vius. Piranesi es dedica a explorar les infinites sales i escultures del seu món, sense tenir consciència d'haver tingut cap altra vida que aquella no saber de quina manera ha comparegut en aquest estrany món. És certament una situació estranya i desconcertant, sobretot pel que fet que l'Altre intenta infondre-li la por d'una possible trobada amb un altre ésser humà que es pugui esdevenir. La relació entre aquests dos personatge és força particular, ja que les seves formes de fer i raonar demostren una desigualtat en el seu rerefons i en la seva consciència de la situació de què no som conscients fins que Piranesi s'adona que els seus diaris, desordenats, li expliquen la seva història, una història de la qual no és gens conscient.

A mig camí entre la novel·la fantàstica i el thriller, Piranesi resulta una lectura desconcertant però hipnòtica, i aconsegueix enganxar-nos del tot quan comencem a entrellucar què és el que està passant i som conscients de la trampa en què ha caigut el nostre protagonista, de la que ell mateix sembla haver-se oblidat del tot. Per moments, és una narració que recorda clàssics d'aventures com Robinson Crusoe, ja que Piranesi tresca per trobar tot allò que necessita dins les sales, molt especialment el menjar i l'aixopluc. Com dic, és una narració que et captiva, primer quan intentes entendre què està passant, més endavant quan vols entendre per què ha passat i finalment per conèixer com ha passat. Una bona lectura, sense dubte.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"Solitud", Víctor Català

Solitud Víctor Català (pseudònim de Caterina Albert), 1904-1905 Edicions 62, 336 pàgines La Mila és una dona jova que es veu abocada, per la decisió del seu marit Matias, a convertir-se en l'ermitana de l'ermita de Sant Ponç, enclavada en un agrest paratge de muntanya. La seva vida monòtona i les seves frustracions la porten a un estat depressiu, del qual aconsegueix sortir gràcies a les seves llargues converses amb el pastor Gaietà, un home ple de bondat i saviesa que la guia pel territori muntanyenc i també gràcies al descobriment de la seva pròpia identitat. La narració empra un llenguatge que des del punt de vista actual pot representar certes dificultats de comprensió, perquè s'empren molts de vocables emprats en zones de muntanya, i també hi ha espai per paraules de català prenormatiu. A més, abunda molt la introspecció i la descripció de l'entorn. Solitud és una de les novel·les clàssiques de la literatura catalana de principis de segle XX, que s'emmarca est...

"Bogeries de Brooklyn", Paul Auster

The Brooklyn Follies Paul Auster, 2006 Traducció de l'anglès d'Albert Nolla Cabellos Edicions 62, 320 pàgines En Nathan Glass es troba al que es podria considerar l'ocàs de la seva vida. Malalt de càncer, jubilat i amb una relació no gaire enllà amb la seva filla, es trasllada a Brooklyn, com qui diu, per morir en pau. Però la vida li té preparats uns altres plans, de forma que la seva decadència es veurà transformada en una nova primavera gràcies al seu nebot, Tom Wood, i el cap d'aquest, Harry Brightman. Encisat també pel seu barri, gaudirà de noves relacions, de petites aventures i de tot un plegat de coses que li donaran sentit a la seva vida. Parlar de l'argument d'aquesta novel·la és un poc difícil, ja que realment és un compendi d'històries que afecten un grup de personatges però que no acaben d'estar ben lligades les unes amb les altres. Per una banda, tenim el renaixement  d'en Nathan Glass, que s'esdevé quan el ja no esperava res de la ...