Passa al contingut principal

"Juan Belmonte, matador de toros", Manuel Chaves Nogales

Juan Belmonte, matador de toros. Su vida y sus hazañas
Manuel Chaves Nogales, 1934
Pròleg de Felipe Benítez Reyes
Libros del Asteriode, 376 pàgines 

En aquesta biografia, Chaves Nogales pren la veu d'un dels matadors de bous més renom de la història, Juan Belmonte. Es tracta, per tant, d'una autobiografia fictícia, no en el sentit que l'autor s'inventi el que narra sinó en el sentit que pren la posició del biografiat per transmetre els fets principals de la seva vida, que aquest li havia narrat prèviament. És una narració interessant des de diversos punts de vista. En primer lloc, perquè ens parla de com era la vida de les classes baixes espanyoles de principis del segle XX (Belmonte neix el 1892). Així, la vida de Belmonte és una vida comença en una pobresa relativa però que de mica en mica en va submergint en la misèria, a causa de la poca capacitat del seu pare i d'ell mateix i també al nombre creixent de boques que s'han d'alimentar. Això no obstant, és una pobresa digna, que no recorre a les males arts ni a la violència; més aviat la podríem considerar una pobresa resignada. Al cap i a la fi, la misèria era força habitual a l'època a les terres del sud d'Espanya.

Una altra de les qüestions que m'han cridat l'atenció, òbviament, és la forma en que Belmonte esdevé torero. D'acord amb aquesta situació de misèria, no li queda més remei que recórrer a l'ingeni per poder accedir als animals, de forma que acompanyat per un grup d'entusiastes com ell mateix -de fet més que ell- es dedicaven a assaltar les finques on hi havia braus per torejar-los a les fosques. Aquí la ploma de Chaves Nogales desplega un dels moments culminants de l'obra, en descriure Belmonte torejant nu banyat per la rosada. L'evolució posterior fa que pugui entrar en el circuit professional per desenvolupar una de les carreres més mítiques de la història de la tauromàquia. Dins aquest àmbit, s'ha d'esmentar el profund apreci que mostra per la figura del que fou el seu gran rival, Joselito el Gallo, que moriria tràgicament amb tan sols vint-i-cinc anys a la plaça de Talavera de la Reina. També és interessant comprovar com a pesar de la fama, els toreros de l'època vivien amb una certa precarietat, com demostra la seva aventura fins a la terres del Perú, on afronten tots tipus de vicissituds per la manca del capitals de l'empresari que els ha contractat. A més, les temporades que afrontaven eren terriblement esgotadores, ja que participaven en desenes de festivals arreu de la geografia espanyola, en una època en la que els mitjans de transport eren precaris i els desplaçaments molt més cansats.

Un tercer aspecte destacable és la dimensió sociològica del torero en l'Espanya de l'època, convertits en autèntics ídols de masses fins al punt de no poder gaudir plenament d'intimitat ni tan sols al seu hotel, on eren assetjats per autoritats i aficionats fins al punt de veure molt limitada la possibilitat del descans. A més, el fet de ser presonatges pregonament rics feia que haguessin de mantenir a un gran nombre de persones de forma regular i assistir a moltes altres més esporàdicament. Eren els grans referents, no només de les classes populars, sinó també dels intel·lectuals. De fet, a Madrid Belmonte freqüentava el cercle de Valle-Inclán, sense anar més enfora.

Tanmateix, el que més crida l'atenció de l'obra són les reflexions que feia Belmonte sobre qüestions diverses. En primer terme, sobre la seva pròpia salut mental, ja que admet haver contemplat la possibilitat del suïcidi en no tenir alicients per viure. De fet, Belmonte acabà suicidant-se el 1962. En aquest sentit, l'actitud dels aficionats és jutjada amb molta severitat per part del torero, ja que critica un aspecte que és brutal: que la gent menyspreés la seva tasca com a poc valuosa simplement perquè els bous no l'agafaven (quan no hi ha temporada sense lesió de més o manco importància). Una altra reflexió que fa i que és interessant és la idea que el seu estil de toreig, molt prop del brau, tenia quelcom a veure amb la misèria de la provenia, quan en realitat venia de la manera nocturna en la que n'havia après. Descarta categòricament la idea aquella de "más cornadas da el hambre" que va fer tanta fortuna en època del franquisme. En darrer lloc, vull destacar la forma en la que tracta els aires revolucionaris que sacsejaren el camp andalús amb l'arribada de la II República, a mig camí entre l'ironia i la comprensió d'uns fets atribuïbles a la misèria acumulada de generació en generació.

La prosa elegant i precisa de Chaves Nogales vesteix literàriament un testimoni interessantíssim, que es publica primer per entregues i posteriorment en forma de llibre el 1935. Se la considera una de les millors biografies en llengua espanyola.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"Manual per a dones de fer feines", Lucia Berlin

A Manual for Cleaning Ladies Lucia Brown Berlin, 1977 Traducció de l'anglès d'Albert Torrescasana L'altra editorial, 474 pàgines Manual per a dones de fer feines és un conjunt de relats en els que l'autora explora un univers femení marcat per la pobresa, la influència del catolicisme, les relacions transfrontereres i la recerca de la felicitat en les petites circumstàncies de la vida. En alguns casos, els relats són absolutament independents, però la majoria de les situacions, inspirades en la pròpia experiència vital de l'autora, són com a peces d'un mosaic que de mica en mica composen una història que es dilata en el temps. En general, tot i el to distès que adopten moltes d'aquestes narracions, podem dir que el que hi predomina és l'amargor d'unes circumstàncies vitals molt dures, patiment i dolor. Com hem dit, aquests relats s'agrupen a l'entorn de determinades circumstàncies o entorns. Per exemple, un conjunt es refereix a una al·lota j...

"La tomba de les llumenetes" - "Algues americanes", Akiyuki Nosaka

Hotaru no haja - Amerika hijiki Akiyuki Nosaka, 1967 - 1968 (respectivament) Traducció del japonés de Lourdes Porta i Junichi Matsuura Quaderns Crema, 139 pàgines La tomba de les llumenetes Dos germans, Seita i la petita Setsuo, es converteixen en orfes després d'un atac aeri de l'aviació nord-americana. Inicialment són acollits per una familiar de la seva mare, però de mica en mica la convivència en va deteriorant fins al punt que decideixen establir-se pel seu compte. Aquesta decisió, enmig de l'enfonsament de l'imperi japonès al final de la Segona Guerra Mundial els abocarà a una vida de misèria, fam i privacions amb un resultat absolutament tràgic. La tomba de les llumenetes és una novel·la breu que recull l'experiència vital d'Akiyuki Nosaka en la seva joventut en el context de la SGM. És una narració breu, que empra un llenguatge precís i força despulllat per desenvolupar una narració absolutament devastadora, que il·lustra com molt poques el que és una g...