Passa al contingut principal

"Maus", Art Spiegelman

Maus. A Survivor's tale
Art Spiegelman, 1978-1991
Traducció de l'anglès de Felipe Hernández
Inrevés edicions, 298 pàgines

La narració explica la vida de Vladek Spiegleman, pare de l'autor i jueu polonès, des de la seva joventut fins a l'actualitat. Es desenvolupa en dos temps, narratius: el passat, quan Vladek recorda la seva vida a Polònia, la invasió alemanya, el seu pas pels camps de concentració nazis i la seva vida en la postguerra fins a l'arribada als Estat Units d'Amèrica; el present, la narració del dia a dia d'un home ja major i la seva relació amb el seu fill (l'autor) i la seva segona esposa.

Maus constitueix una narració sobre el desastre del nazisme i l'Holocaust, en aquest ocasió en la forma d'una fàbula en la qual els jueus són representats com a ratolins, els alemanys com a moixos i els polonesos com a porcs. Aquesta forma narrativa, novedosa en el seu moment dins la literatura de l'Holocaust, marcada per novel·les profundes i fins i tot lúgubres, no resta gens de força a la història i al desenvolupament del desastre que viuen Vladek, la seva família i la seva comunitat de l'oest de Polònia.  Observam d'aquesta manera el procés històric conegut: les vexacions, les privacions, la reclusió, la violència i la mort, sota l'arbitrari poder del nazis i la traïdora col·laboració de no pocs jueus. Som, una vegada més, testimonis de com l'ànima humana semblà tocar fons en els abismes morals que foren els camps de concentració, on viure o morir era una qüestió completament arbitrària i part inevitable del sistema imposat per la maquinària nazi.

Per altra banda, és també molt interessant el quadre que l'autor ens ofereix sobre les circumstàncies de la postguerra, no tan conegudes pel gran públic: el retorn a unes llars que ja no eren seves, el rebuig i la hostilitat per part de la població no jueva i la fugida de bona part d'aquests jueus supervivents de l'infern cap a horitzons més prometedors, com eren els països de l'Europa occidental, Israel i els Estats Units.

Un punt de vista poc habitual el constitueixen els passatges de la novel·la que es situen en el present, ja que permeten que el lector entri en contacte amb els efectes que el pas per un camp de concentració havia tengut sobre els supervivents. En aquest cas, el trauma adopta la forma d'una obsessió malaltissa per l'estalvi i l'aprofitament fins a l'extrem dels recursos econòmics, conseqüència de les enormes privacions patides.

Sens dubte, Maus s'ha convertit en un clàssic contemporani i una fita ineludible a l'hora de tractar la qüestió de l'Holocaust i els seus efectes sobre els supervivents amb un forma narrativa diferent.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Sara i Jeremies", Sebastià Alzamora

Sara i Jeremies Sebastià Alzamora, 2002 Labutxaca, 244 pàgines A la Mallorca de finals del segle XX, dos ancians, Sara i Jeremies, afronten la recta final de les seves vides rodejats de la seva extensa familia. Afectats per la decadencia física i mental de la vellesa. Immersos en el seu silenci, recorden els fets de la vida marcada per la força del mal que s'han desplegat contra ells amb una notable càrrega de crueltat i per la força de l'amor, que els ha empès  a seguir endavant a pesar de tot.  Els records de Sara i Jeremies ens porten a recórrer una part de la historia més fosca de la Mallorca preturística, aquella marcada per la guerra civil i les seves seqüeles. Així, coneixem la grotesca desventura que pateix Jeremies quan ha de cumplir amb les seves obligacions marcials a un punt de guaita de Sa Ràpita, on es veu reunit amb un seguit de personatges que representen els estrats més baixos de la moralitat humana. Coneixem també l...

"Solitud", Víctor Català

Solitud Víctor Català (pseudònim de Caterina Albert), 1904-1905 Edicions 62, 336 pàgines La Mila és una dona jova que es veu abocada, per la decisió del seu marit Matias, a convertir-se en l'ermitana de l'ermita de Sant Ponç, enclavada en un agrest paratge de muntanya. La seva vida monòtona i les seves frustracions la porten a un estat depressiu, del qual aconsegueix sortir gràcies a les seves llargues converses amb el pastor Gaietà, un home ple de bondat i saviesa que la guia pel territori muntanyenc i també gràcies al descobriment de la seva pròpia identitat. La narració empra un llenguatge que des del punt de vista actual pot representar certes dificultats de comprensió, perquè s'empren molts de vocables emprats en zones de muntanya, i també hi ha espai per paraules de català prenormatiu. A més, abunda molt la introspecció i la descripció de l'entorn. Solitud és una de les novel·les clàssiques de la literatura catalana de principis de segle XX, que s'emmarca est...

"Bogeries de Brooklyn", Paul Auster

The Brooklyn Follies Paul Auster, 2006 Traducció de l'anglès d'Albert Nolla Cabellos Edicions 62, 320 pàgines En Nathan Glass es troba al que es podria considerar l'ocàs de la seva vida. Malalt de càncer, jubilat i amb una relació no gaire enllà amb la seva filla, es trasllada a Brooklyn, com qui diu, per morir en pau. Però la vida li té preparats uns altres plans, de forma que la seva decadència es veurà transformada en una nova primavera gràcies al seu nebot, Tom Wood, i el cap d'aquest, Harry Brightman. Encisat també pel seu barri, gaudirà de noves relacions, de petites aventures i de tot un plegat de coses que li donaran sentit a la seva vida. Parlar de l'argument d'aquesta novel·la és un poc difícil, ja que realment és un compendi d'històries que afecten un grup de personatges però que no acaben d'estar ben lligades les unes amb les altres. Per una banda, tenim el renaixement  d'en Nathan Glass, que s'esdevé quan el ja no esperava res de la ...